Programma

Op de tweede Big Talk van Tonia maakten een zestigtal ondernemers kennis met Vincent Vermeulen. Hij is de man achter de ‘School for butlers and hospitality’ uit Hertsberge bij Brugge. Niet alleen vinden kandidaat butlers van over de hele wereld de weg naar zijn school, maar ook veel bedrijven boeken er opleidingen.

Tijdens een interview en een interessante uiteenzetting ondervond iedereen al snel dat de opleiding tot butler helemaal geen ver-van-mijn-bedverhaal is. Er waren heel wat raakpunten met de wereld van het ondernemen.

  • Ieder bedrijf ‘bedient’ zijn klant.
  • Iedere klant verwacht service, een luisterend oor en interesse in zijn verhaal.
  • Een klant wil zich goed voelen.

Hospitality mag u trouwens niet onderschatten. Met service alleen lukt het niet meer.

Tijdens de uiteenzetting kwamen tal van concepten uit de opleiding aan bod die zeker ook van toepassing op de bedrijfsvoering:

  • Het principe van “onzichtbaar aanwezig” zijn.
  • Steeds weten wat je zegt of doet, wie weet nog wat de oorsprong van de term “OK” is ?
  • Streven naar perfectie door een taak op te splitsen (“saucissoneren”) en steeds een deeltje hiervan te verbeteren.

Nadien debatteerde iedere tafel rond een andere gerichte vraag die werd opgesteld door onze moderator Mirjam Koudijzer. Vincent bestudeerde de conclusies en vulde deze aan.

Enkele inzichten:

  • Durft u kritisch naar uw bedrijf kijken?
  • Kleine aanpassingen hebben vaak een groot effect op het gevoel dat u klanten geeft.
  • Als bedrijfsleider moet u iedere dag zin hebben om te werken. Die drive voelen uw klanten en medewerkers.
  • Blijf uzelf ontwikkelen en onderneem actie. Piekeren helpt u niet vooruit.
  • Orde en structuur zijn noodzakelijk, ook dit is een vorm van discipline.
  • Wederzijds respect tussen bedrijf en klant is belangrijk. Durft u een klant ontslaan?
  • Lichaamstaal mag u niet onderschatten maar kan u wel leren.
  • Heb oog voor de verhalen op de werkvloer. Deze verhalen zijn het DNA van uw bedrijf.

Communiceer deze met uw medewerkers en klanten.

De Big Talk bewijst voor de tweede keer dat deze formule aanslaat: een interessant topic, inzichten die iedere aanwezige ondernemer kan toepassen op zijn bedrijfsvoering, een heerlijke catering en een georganiseerde tafeldans tijdens het diner die netwerken heel toegankelijk maakt.

Een avond waar iedereen rijker naar huis gaat. Rijk aan nieuwe inzichten en rijk aan nieuwe contacten.

Zien we u op 23 mei voor de derde Big Talk met Paul Meert?

Dezelfde formule, maar een andere spreker op een andere locatie.

Hier maken we u graag warm voor een interessante avond over communicatie en timemanagement.

Inschrijven is al mogelijk.

Verslag: Lies Tielemans, de tekstbewerker.